Sunday, September 17, 2006

”Dylik förbrytarfysionomi har jag inte sett på år och dar” berättade Kricken över ett parti Settlers. ”Insjunka ögon, stråtrövarpanna och håret låg i ansiktet i orediga tovor. Typiskt kustfolk, dom vet man ju hur dom är. Tvättar händerna i salt och äter allt som går att stoppa in i munnen”.

Han var ovanligt grälsjuk den här kvällen, helt olik den Kricken jag en gång lärt känna för många år sedan. Han låg bra till i partiet, så Settlers kan inte ha varit orsaken till hans irritation, utan det måste vara något som låg djupare. Jag bestämde mig snabbt för att läsa mellan raderna, tog för givet att hans förakt var riktat mot rondellens gycklare som sista tiden spridit sig likt en löpeld genom hela staden. Att gå på Amore och mötas av eldslukare bland de tillresta bratsen, något som var otänkbart för några månader sedan, kan få vem som helst att tappa tron på sin omgivning. Jag försökta alliera mig med honom genom att droppa ett - ”Vart jag än vänder mig så står dom där med sina rejvbyxor, reflexband och smutsiga fötter. Dom är för dåliga för att dansa”, men han såg mest frågande ut. När det blir kallt håller dom sig i vart fall inomhus, dom djävlarna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home